Google jest głupi. Potrafi sprawdzić co masz na stronie, zapamięta treść, ułoży jakiś ranking. Ale nie potrafi najważniejszego – zrozumieć tego co piszesz. Jak to zmienić. Dziś część pierwsza – firmy, osoby i dane teleadresowe. Wydawało mi się, że w tym temacie nie napiszę nic odkrywczego, ale ostatnie audyty stron pod kątem pozycjonowania pokazały, że w tej materii jest jeszcze dużo do zrobienia.
Co mi to da?
W 2009 roku pojawiła się innowacja w wynikach wyszukiwania. Google rozpoczął tworzenia własnych podsumowań zamiast używania meta description dla niektórych stron. Dzięki używaniu mikroformatów możesz skłonić Google, by np. przy wyszukiwaniu produktu pokazywał w opisie ocenę i fragment recenzji. Taki sklep sprawia wrażenie profesjonalnego i od razu budzi zaufanie klienta.
Poza tym mówimy o wyszukiwaniu! Jeżeli Google zrozumie, że ten przypadkowy ciąg cyfr po lewej na dole to Twój numer telefonu, to będzie go chętniej pokazywał w wynikach wyszukiwania. Do tego będzie potrafił go przypisać do konkretnej firmy i nazwiska.
Czy to jest trudne?
I tak, i nie. Klienta raczej nie nauczysz, jak to robić – wymagana jest pewna znajomość html. Z drugiej strony nie widzę sytuacji, w której to on powinien to uzupełniać. Odpowiedni generator na stronie i wszystko podzieje się bez jego wiedzy.
No więc jak to zrobić?
Masz do wyboru mikroformat hcard lub RDF. Hcard ma tę zaletę, że aby go zastosować wystarczy, że przeczytasz ten wpis do końca, o RDFie będziesz musiał pogooglać sam.
Hcard sprowadza się do ujęcia danych w znaczniki html-a (najczęściej span) o odpowiednio ustalonej klasie. Dzięki temu możemy od razu zadbać o ich formatowanie w css. Wpis może np. wyglądać tak:
[html]
<div id=”hcard-ljasinskipl” class=”vcard”>
<strong><span class=”org”>Studio Multimedialne ljasinski.pl</span></strong>
<span class=”fn”>Łukasz Jasiński</span>
<span class=”street-address”>ul. Plac Wolności 8</span>
<span class=”postal-code”>88-300</span> <span class=”locality”>Mogilno</span>
<a class=”email” href=”mailto:[email protected]”>[email protected]</a>
tel. <span class=”tel”>692 80 70 68</span>
</div>
[/html]
Google webmaster tools zaleca, by w przypadku firm używać klasy „org fn”, aby obie wartości były takie same. W moim przypadku mam odczucie, że tak będzie lepiej. W razie problemów, można skorzystać z onlinegowego hcard creatora, który potrzebny kod utworzy za nas. A jak rozumie nas Google można sprawdzić w teście rich snippet w webmaster tools.
Leave a Reply