Google Analytics to usługa pozwalająca na zbieranie statystyk odwiedzin na witrynie internetowej. Dla użytkowników nie prowadzących kampanii AdWords istnieje możliwość korzystania ze statystyk dla witryn, których miesięczna oglądalność nie przekracza 5 000 000 odsłon. Czy ze względu na ochronę prywatności użytkowników straci swoją funkcjonalność?Podstawą do takiego stwierdzenia może być wpis na oficjalnym blogu Google Analytics z 18 marca bieżącego roku. Jest to informacja o bardzo zaawansowanych pracach programistów nad wdrożeniem pluginów do przeglądarek internetowych pozwalających użytkownikom na ukrycie swoich danych przed skryptem. Nie podają tam bliższych szczegółów działania wtyczek. Nie wiadomo, czy będą umożliwiały one użytkownikowi zamaskowanie części danych (może nawet wybór danych w konfiguracji wtyczki), czy też tylko i wyłącznie ukrycie całego faktu odwiedzin przed skryptem.
Wbrew tytułowi wpisu, nie zapowiada to raczej końca funkcjonalności systemu statystyk. Już wcześniej pojawiły się wtyczki blokujące działanie reklam behawioralnych – ich popularność jednak jest znikoma. Także i dziś istnieje prosta metoda ochrony swoich danych i blokowania Google Analytics od strony użytkownika. Posiadacze przeglądarki Mozilla Firefox mogą to zrobić instalując dodatek noscript blokujący wykonywanie skryptów Javascript, a tym samym uniemożliwiający pobranie danych od użytkownika. Tak więc, jeżeli dziś użytkownicy nie korzystają z dostępnych narzędzi, trudno oczekiwać, że wprowadzenie nowych wtyczek zmieni diametralnie tę sytuację.
Więc śpijmy spokojnie. Nie stracimy jednego z najistotniejszych narzędzi do prowadzenia statystyk witryny i oceny skuteczności kampanii reklamowych.
Leave a Reply